se však tato metoda využívá ve veřejné správě, kde je dán příjem a z něj se musí vytvořit rozpočet, tak aby byl co nejlépe využit. Nevýhodou tohoto postupu je obrovská pracnost a zaměření se na krátké období na úkor dlouhodobých cílů. Rozpočet shora dolů Top down system Rozpočet sestavovaný shora dolů znamená, že je sestavován vrcholovým managementem, aniž by participovali např. vedoucí jednotlivých oddělení. Jeho výhodou je, že jeho sestavení je relativně rychlé, podnik se vyvaruje podcenění rozpočtových hodnot z řad zaměstnanců. Na Cyrilov úkor rychlosti však mohou být chybně rozpočtovány hodnoty, které jsou stanoveny bez detailní znalosti faktorů, které je ovlivňují. Praha 20 Výhodou tohoto systému může být i to, že řadoví zaměstnanci nejsou zatěžováni formálními postupy sestavování rozpočtu a mohou se věnovat na plno své každodenní práci. BPP LEARNING MEDIA, ACCA F Performance Management, str. ISBN HOUSKA M., SOLJAKOVA L., Manažerské účetnictví oficiální terminologie. Management accounting. Vyd. Praha ASPI, s. ISBN BPP LEARNING MEDIA, ACCA F Performance Management, str. ISBN Rozpočet sestavený ze spodu nahoru Bottom up systém Využívá se detailních informací získaných na nižších podnikových úrovních, což je vedení účetnictvím Zelenči ovšem pozitivní jen za předpokladu, že budou zaměstnanci poctiví a navrhnou ne příliš snadně dosažitelné hodnoty. Tím, že jsou zapojeni i nížeji postavení zaměstnanci, vybuduje se u nich pocit sounáležitosti a ztotožnění se s rozpočtem, což má za následek zvýšení jejich účetnictví Zeleneč
motivace a pravděpodobnosti dosažení cílových hodnot. Na druhou stranu, pokud jsou jimi navrhované rozpočtové hodnoty radikálně zredukovány Chvaly top managementem, je efekt přesně opačný. Druhy rozpočtů Fixed budget pevný rozpočet Rozpočet, který je obvykle sestaven před začátkem rozpočtového období, ale který se nemění v návaznosti na změny v objemu aktivit nebo nákladůvýnosů. Pevný rozpočet se všeobecně účetnictví Zeleneč využívá pro účely plánování. Někdy je také nazývaný rozpočtem originálním nebo anglicky jako master budget. Flexible budgets variantní rozpočet Rozpočet, který odlišuje rozdílný vývoj nákladů v závislosti na změnách v objemu aktivit a mění se v závislosti na těchto změnách. Využívá se také ve fázi plánování, kdy se zkoumají změny rozpočtových hodnot při různém objemu aktivity. Tímto se podnik lépe připraví do budoucna při rozhodování s prvkem nejistoty. Flexed budget kontrolní rozpočet Tento rozpočet se využívá pro kontrolu a ohodnocení. Pokud bychom na konci období vzali pevný rozpočet a porovnali rozpočtové hodnoty se skutečně dosaženými, častokrát by toto Zeleneč zpracování účetnictvím srovnání bylo irelevantní. Při výpočtu odchylek je potřeba upravit plánovaný rozpočet na hodnoty skutečně dosaženého objemu. HOUSKA M, Praha 21 ŠOLJAKOVÁ L., Manažerské účetnictví oficiální terminologie. Vyd. Praha ASPI, s. ISBN HOUSKA M., ŠOLJAKOVÁ L., Manažerské účetnictví oficiální terminologie. Vyd. Praha ASPI, s. ISBN Kalkulace Kalkulace je výpočet nákladů, zisku, ceny případně jiné finanční veličiny na