získávají účetní informace z finančního účetnictví a jedná se tedy především o zaměstnance podniků, kteří nejsou zodpovědní za účetnictví Jeneč řízení firmy, spolupracující podniky, státní orgány nebo orgány veřejné správy. Hlavním účelem finančního účetnictví je věrné a poctivé vyhotovení a zveřejnění účetních výkazů, které adresátům externím uživatelům přinášejí informace o stavu majetku podniku, jeho ziskovosti a finanční pozici. Zdrojem pro získávání těchto informací se stávají zejména účetní výkazy, mezi které patří rozvaha, výkaz zisku a ztrát a výkaz o peněžních tocích. V současné době je finanční účetnictví normativně regulováno naším právním řádem, ve kterém hlavní právní zásady tohoto odvětví stanovuje zákon č. Sb., zákon o účetnictví. Rozhodovací a řídící Blatiny pravomoc je dána interním subjektům, čili vlastníkům, pokud vykonávají manažerské funkce a management. Pro tyto subjekty jsou zásadní jak informace získané z finančního účetnictví, tak i informace z účetnictví manažerského, které je dalším typem účetnictví. Manažerské účetnictví obecně slouží jako nástroj, díky kterému interní subjekty mohou ovládat podnikatelskou činnost, čili posuzovat a vzájemně porovnávat vynaložené zdroje s dosaženými výsledky, čímž podává ucelenější podnět pro zefektivnění výkonnosti a zlepšení Jenčí poradenství účetními finanční pozice podniku. Na rozdíl od finančního účetnictví nepodléhá legislativní úpravě pro vedení účetnictví, nesoustředí se na Praha 17
podnik jako celek, ale spíše na jeho jednotlivé části, orientuje se na budoucnost a není pro podnik povinné. Manažerské účetnictví je vedení účetnictví Jenči dále vnitřně diferenciované, to znamená, že se skládá ze tří provázaných a navzájem se ovlivňujících subsystému kalkulací, rozpočetnictví a nákladového účetnictví. Vzájemný vztah mezi těmito subsystémy je popsán v jedné z dalších částí této práce. účetnictví Jeneč Obdobně jako jiné typy účetnictví, tak i manažerské účetnictví prochází četnými změnami. Dle různých autorů je tradičně vnímané manažerské účetnictví pro podniky nedostatečné a je vystaveno jisté míře kritiky. Příkladně Libuše Šoljaková popisuje ve své práci hlavní nedostatky, mezi které zahrnuje zaměření manažerského účetnictví na příčiny a odpovědnost za dosažné výsledky, a nesoustředí se už na to, zda dané výsledky přispívají k dosažení strategických cílů tj. spokojenost zákazníků, dosažení stabilní pozice na trhu Bílá Hora atd. Další nedostatek spatřuje v tom, že manažerské účetnictví neposkytuje komparativní informace ve vztahu k vnějšímu prostředí,